Tehran University of Medical Sciences
home | Farsi
Print

Ghasemali Khorasani

بررسي شكايات ثبت شده در واحد حاكميت باليني مجتمع بيمارستاني امام خميني (ره) تهران در دو سال


Authors: شهرام صمدي، محمد صادق خباز، فريبا اصغري، اميد نبويان، قاسمعلي خراساني، جليل مكارم،
Keywords: شكايت، حاكميت باليني، بيمارستان
مجله ايراني اخلاق و تاريخ پزشكي, Vol.سال هشتم, No.شماره 2, 1394,Page:,Number of Page:63-73

چکيده:
هدف از انجام اين مطالعه، بررسي علل شكايات مردمي از پزشكان و پرسنل مجتمع بيمارستاني امام خميني(ره) و دستيابي به راهكاري مناسب جهت كاهش اين شكايات است. جهت اجراي آن، از فرم ثبت شكايات مردمي موجود در واحد حاكميت باليني مجتمع بيمارستاني امام خميني (ره) استفاده شد كه در آن سن و جنس شاكيان، ميزان سواد، بخش مربوطه، نوع شكايت و... درج شده است. اطلاعات مربوطه از فروردين 1391 تا اسفند 1392 استخراج شد. از 309 مورد شكايت ثبت شده، 174 مورد در سال 1391 و 135 مورد در سال 1392 ثبت شده بود. شاكيان با ميانگين سن 5/50 سال و بيش تر مرد بودند. 6/69 درصد از شاكيان ميزان سواد ديپلم يا كم تر داشتند. بيش ترين ميزان شكايت از بخش اورژانس با 2/16 درصد ثبت شده بود. 5/48 درصد شكايات از پزشكان و 7/22 درصد آن از پرستاران بود. در 5/62 درصد از موارد، شخص شكايت شونده مورد برائت قرار گرفته و در 34 درصد از موارد محكوم شده است. مهم ترين علل شكايت، عدم رضايت از خدمات درماني با 1/40 درصد و برخورد نامناسب با 6/36 درصد بودند. در كل، مهم ترين علت شكايت از پزشكان، عدم رضايت از خدمات درماني و شايع ترين علت شكايت در كادر بيمارستاني به استثنا پزشكان، برخورد نامناسب بود. از اين رو، با تاكيد بيش تر بر آموزش مستمر دانشجويان و دستياران درجهت افزايش دانش و مهارت هاي علمي و فني، ارائه ي اطلاعات كافي به بيمار قبل از انجام فرآيندهاي تشخيصي يا درماني، ارتقاي سطح فني و تجهيزاتي مراكز درماني، آموزش جامعه و بالا بردن سطح آگاهي مردم از روند درمان، ارائه ي توضيحات لازم حين درمان، اخذ رضايت آگاهانه و برائت، انتخاب صحيح افراد كادر درمان، قرار دادن افراد در محل مناسب و برگزاري كارگاه مهارت هاي ارتباطي، مي توان شكايات را كاهش داد